Spel- en taalfouten in commerciële publicaties, toch best te vermijden!

Spelfouten en nog erger, taalblunders in commerciële publicaties, leest men spijtig genoeg regelmatig in websites, folders, brochures, social-media publicaties enz…
DT fouten, letters die worden vergeten, inversie van letters, fout gebruik van dubbele puntjes (trema) boven een letter, of spatiefouten… je hebt ze zeker ook al gelezen.

Natuurlijk, iedereen maakt wel eens een spelfout, maar weet wel dat de ene fout, grotere gevolgen heeft dan de andere.
Fouten in professionele teksten hebben veelal grotere negatieve gevolgen, dan fouten in een niet-professionele omgeving.

Sommige fouten zijn hilarisch en kunnen een bewuste keuze zijn.
In het geval dat de fout een bewuste keuze is, moet dit ook duidelijk zijn voor de lezer en passen in de context van de volledige boodschap.
Een goed voorbeeld van een bewuste foute schrijfwijze is de reclameboodschap voor een radioprogramma met zgn. ‘foute’ muziek:

Vaute musiek op radio 847, elke dag tussen 9 en 10 uur.

Deze commerciële boodschap bevat duidelijke “bewuste” schrijffouten en valt hierdoor zeker op, zonder dat de lezer er negatieve gevoelens aan koppelt.
De opdracht is geslaagd want deze boodschap komt grappig of zelfs hilarisch over bij de lezer.

Andere fouten kunnen schadelijk zijn voor de bedrijfsvoering en zelfs nefast voor het imago van je bedrijf.

Om je dit duidelijk te maken vind je hierna een weergave van een tekst die ik onlangs las op een commerciële website:

Een centraal systeem beheerd(1) de content welke op de schermen moet verschijnen, al dan niet op een bepaalde tijd.

Je kan opteren voor al dan extra reclame(2) door derden, jij beslist zelf wat er op je schermen komt.
Het systeem is zo gebouwd dat jezelf je(3) eigen presentatie kan opzetten, het is eenvoudig te bedienen.
Digital signage kan op ieder scherm, iedere computer, tablet…., (4)
al dan niet doormiddel(5) van een app geinstalleerd(6) op je tablet, pc, tv of een externe box(7)
Verbeterde(8) klanten ervaring van jou(9) eigen producten in jouw zaak(7)
Simpel zelf te bedienen om toch een perfecte presentatie te verwezelijken10) (7)

(1) beheert (2) voor al dan niet extra reclame (3) dat je zelf je (4) tablet, … (5) door middel van (6) geïnstalleerd
(7) box. zaak. verwezenlijken. (8) Verbeter de (9) jouw (10) verwezenlijken

Het risico is bijzonder groot, dat lezers slordige teksten automatisch gaan verbinden met de kwaliteit en professionaliteit van een onderneming!


Zoekmachines zoals ‘google’ scannen websites op spelfouten.

Spelfouten leiden tot een minder hoge ranking van je website waardoor je website nauwelijks of niet wordt gevonden.
Het is dan ook uitermate belangrijk om je teksten foutloos weer te geven op je website.
Zoekmachines als google proberen na te gaan of een website waardevol is of niet.
Dubieuze sites en minder waardevolle sites bevatten vaker spelfouten.
De kans is groot dat zoekmachines mogelijk onterecht je site markeren als “minder waardevol” en er dus voor zorgen dat deze minder of niet wordt teruggevonden.


De 20 meest gemaakte schrijffouten (die je misschien niet ziet).

Ik vond een heel verhelderende blog op de website van scriptorij.be Deze blog geeft een overzicht van de meest gemaakte taalfouten door copywriters.
Bijzonder interessant aan deze blog is dat er een duidelijke toelichting wordt gegeven over “wat wel juist is”.


Hoe schrijffouten vermijden? Enkele basistips:

  • Neem voldoende tijd om een tekst te schrijven.
  • Focus eerst op de inhoud van je tekst, zit deze goed, start dan met de spelling.
  • Heb je een volledige tekst, laat deze een nachtje liggen en check de volgende dag nog een keer.
  • Het is een goede zaak om je tekst steeds door iemand anders te laten nalezen. (helicopterview)
  • Gebruik taalwebsites voor spellings- en grammaticaregels, ook al ben je 99% zeker dat je deze juist hebt toegepast.

Goede taalwebsites die je zeker van dienst zullen zijn:


Hoe kunnen we jou van dienst zijn?

Teksten schrijven kunnen de meesten mensen wel. Maar goede teksten schrijven is echt wel een vak op zich.
Ik zou zeggen: Schoenmaker blijf bij je leest!

Jouw onderneming heeft er alle belang bij dat goede, foutloze teksten bijdragen tot een professioneel en kwaliteitsvol imago.
Bovendien is er het belang dat je teksten zoekmachinevriendelijk zijn en SEO-proof zijn.
Hier ga ik zeker op terugkomen in één van mijn volgende blogs.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van je teksten of wil je graag dat wij de tekst voor je nalezen?

Neem gerust contact met ons op en wij helpen je met kennis van zaken.